Pagini

marți, 27 septembrie 2011

Dragă U...


Dragă vecine şi prietene Gaudeamus, din Cluj

Scrisoarea mea găsească-mi-te-n pace şi cât mai sus în clasament. Dacă se poate, sub CFR (***, pentru cunoscători). Eu sunt foarte bine, mult prea sănătos, şi nu te urăsc, care bine, sănătate şi lipsă de ură ţi le doresc şi ţie şi familiei tale.
Ştiu că ţi-e greu spre imposibil să mă consideri prieten, când ţi-e mai convenabil să-ţi rămân vecin, sinonim cu duşman. Ştiu că, deşi locuieşti vei locui mai jos decât mine, mă priveşti de sus. Ştiu că nu-ţi place Andra şi nu te uiţi la Măruţă. Mă acuzi mereu de play-back, deşi ţi-e limpede că nu eu sunt DJ-ul. Pentru tine, eu sunt tot vecinul ăla sărac, care n-are după ce bea bere, aşa că mă scoţi periodic din mama în care mă bagi constant şi mă expediezi la cantina lui Arpi, să mă îndop cu sandvişuri, pufuleţi şi suc. Ştiu că fularul meu ţi se pare util numai ca să mă strangulezi cu el. Ştiu că, din cauza mea, toată Gruia ţi se pare o colonie de ciumaţi cianuraţi cufuriţi asemenea mie, care nu există, dar pe care o domini la ea acasă. Mă bănuieşti că mi-am falsificat diploma universitară din carnetul de aviator în brazdă, ca să par mai de nivelul tău intelectual. Nu m-am mirat nici când povesteai vecinilor de la etajul tău că, de fapt, nici nu m-am născut la Stanca, ci am fost ejectat în lume în staţia CFR Paşcani, de lângă Debreţin, şi adus în creierul nopţii, mişeleşte, cu foamea, ca să iau altora buletinul de Cluj (oraş închis) de sub nas! Am observat că-mi arunci în faţă toate cuţitele înfipte în spate, mai ales pe cele ungureşti (teoria "În spatele oricărui bărbat de succes stă o femeie şi în spatele oricărui U-ist futut stă un ceferist!"). Pari convins că eu ţi-am cumpărat bilet dus-neîntors la trenul de Sibiu, acum un veac. Mă acuzi că n-am participat alături de tine la un marş (de aici?) pentru construirea unui stadion judeţean care să-ţi fie dat ţie în folosinţă exclusivistă. Mă iartă! Poate n-am auzit chemarea, că-mi puneam ceasul să sune. Bănuiesc că mai ai multe alte motive întemeiate, pe care nici nu le... bănuiesc, ce te îndreptăţesc să te uiţi la mine cu dispreţ şi ură, ca la un mărunt felcer de locomotive.
Nu-i bai! Azi nu le bag pe toate în seamă. Mă simt... (stai să caut în dictionar, să nu eronez)... concesiv. Azi, te întorci acasă, chiar dacă ţi-au schimbat ăia de la administraţie numărul de la intrare. E o mare sărbătoare pentru tine, umbrită doar de faptul că nu e totodată o înmormântare pentru mine. E „acasă”, chiar dacă ruina nu era întăbulată pe tine. După un regim întreg care ne-a avut pe toţi chiriaşi, nu am pretenţia de a asocia obligatoriu termenul de „casă” cu posesia ei. „Acasă” poate fi şi cu chirie. „Acasă” poate fi şi lângă Garibaldi, „acasă” poate fi şi în Gruia. E locul în care te întâlneşti cu cei ca tine şi unde simţi prezenţa celor care ţi-au fost dragi. Poate pe unii nu i-ai prins. U-iştii bătrâni de lângă tine rostesc nume şi porecle pe care le reţii mai greu şi le uiţi cu uşurinţă. Ţie-ţi place mult Niculescu Claudiu, din clasa de atac. Lor poate le-a rămas pe retină un alt atacant: Tim Câmpeanu (ce chestie! de ce-i ziceau „II”?). Ţi-au povestit cum oftau a dezamăgire tribunele când Tim nu apărea pe teren? Roagă-i să-ţi povestească şi de un alt „II”, Brătianu! Un fel de Ghiţă Mureşan mai mic, doar că pivota cu mingea de fotbal, nu cu cea de baschet. Făcea parte din ultima mare echipă universitară, care începea să deranjeze Bucureştii aproape cum îi deranjăm noi în ultima vreme. Pe noi n-au reuşit să ne doboare, că e democraţie. Pe voi v-au dezintegrat, că nu era.
În vremuri triste, Clujul era tare necăjit la fotbal. Pe atunci - tu nu erai născUt – ne dădeam la ţurloaie prin Divizia B, alături de eternul loc doi, Gloria Bistriţa. Noi eram mai slabi, mai firavi, dar eram acolo, în miezul acţiunii. Nu ne întreba nimeni pe vremea aia când ne-am născut, de ce am venit din pustă, nu ne punea nimeni sub semnul întrebării! Nu ne ura nimeni, nu ne invidia nimeni. Recunosc, U era mai tare, că tot timpul venea din „A”. Noi ne-am spurcat puţin şi cu Steaua, ce să-i faci!? Ştiai că U ne-a dat odată câte un 4-0 şi nouă şi Bistriţei? Se vorbea atunci că, dacă s-ar lua câte o repriză din fiecare meci, U n-ar putea fi bătută nici măcar de viitoarea Barcelonă a lui Messi!
No, da’ văd că m-am lungit la infinit, ca un tren de marfăşi n-am ajuns încă la ce intenţionam să-ţi spun. Iartă-mă pentru divagaţie! Observ că era să adormi la lecţia de istorie...
Am vrut doar să-ţi urez „Bun sosit acasă!” şi să-ţi dau o idee, chiar dacă ştiu că o vei ignora scuipând pe ea. Io, cu mintea mea obosită de atâtea trofee câştigate (majoritatea ilegal), zic că tare ar fi frumos din partea ta dacă te-ai gândi la ce mă gândesc eu! Urmează inaugurarea noii arene, cu ceteraşi de la Smokie, Scorpions şi alţi ceteraşi. Ştiu că ţie nu-ţi plac, că-s epuizaţi, şi nici nu bagă destul hip, rep şi hop. Da’ poate plac U-iştilor bătrâni, aşa că mai cedează şi tu de la tine! Să lăsăm, însă, muzicile, că mă faci urgent afon şi cântăreţ la boxe.
Eu mă gândeam la meciul de fotbal contra ruşilor lui Dan Petrescu, găzduit pe un stadion cu nume sec, construit – totuşi – din bani publici şi pentru publicul larg. Și pentru un pic de capital politic, normal (românesc normal). Eu zic că n-ar fi chiar aşa oribil dacă pui şi tu o vorbă unde trebuie, astfel încât să fie invitaţi să joace, în echipa gazdă, câţiva jucători de la concitadine şi conjudeţene! Chiar nu crapă gazonul şi nu se dărâmă lojele dacă apare şi un ceferist pe teren (altul decât Lacina Traore). Îl recomand cu căldură pe căpitanul Ricardo Cadu, cel care a (re)agăţat Clujul pe harta fotbalului european tocmai în punctul de la 11 metri de pe Ion Moina! Ştiu că tu priveşti momentul acela doar în negru, fără alb. Eu consider însă că în ziua aia U a jucat bine!
Revin la neoile mele. Apoi, nu-i exagerat dacă intră măcar 3 minute, pe final, Aurelian Ghişa, patronul-jucător de la Sănătatea Servicii Publice Cluj! Nu pentru că-i coleg de-al meu, fost aviator în brazdă, ci pentru că duce de câţiva ani de zile în spate o echipă mică, dar al naibii de pitorească. Ar mai fi şi alte echipe prin judeţ. Dacă ar vrea să onoreze evenimentul, ar fi frumos să-şi trimită câte un jucător, care să intre în prelungiri. Nu te gândi că o să afecteze scorul şi vă bate Kubanul! Oricum se termină egal, că meciul e aranjat! Pe bunica Primului Constructor al Judeţului n-are sens s-o invitaţi la meci. Bănuiesc că oricum nu se pricepe la politica fotbalului...
Doamne, n-am scris atât de mult nici măcar unei femei! Asta să nu te facă să crezi că m-am îndrăgostit cumva de tine şi de Walter. Ţi-o spun ca de la bărbat la bărbat: eu încerc să te respect şi o să te respect atât timp cât meriţi. Știu că pe mulţi dintre prietenii mei ceferişti ai reuşit să ţi-i ridici împotrivă, deşi cincinale întregi n-au avut nimic de împărţit cu tine. Dar nu-i grav. Oricum sunt numai 200... Eu voi continua să-ţi întorc şi celălalt obraz, din ce în ce mai gros. Tu vei continua să mă urăşti în noul spirit universitar, deşi mă mir de unde-ţi mai rămâne atâta ură şi pentru mine, după ce-i urăşti de moarte pe Arpi şi Muri, 7 din 7, 24 din 24?! Până şi mama ta a rămas mască când i-ai spus că o urăşti, dar nu ca pe CFR! Asta e... Până la urmă, vecini tot rămânem, plătitori fideli ai cheltuielilor de întreţinere. Pentru că eu n-am de gând să mă mut nici din Gruia şi nici din Cluj!

Semnat,
vecinul tău de-o viaţă,
CJ-07-CFR

PS: Declar pe propria conştiinţă că această scrisoare nu mi-a fost dictată de nimeni şi că am scris-o pe stomacul gol. Avertizez că unele persoane (inclusiv ceferiste) pot fi afectate negativ de unele paragrafe din text, în timp ce altele (inclusiv U-iste) pot fi afectate pozitiv. Scrisoarea conţine urme de nuci sparte şi mult sirop, pentru că îmbătrânesc vizibil, mă înmoi, devin pacifist şi nu mai beau de când am terminat pe locul 10. Dacă nu vă place chiar deloc, vă avertizez că, textul fiind scris în format electronic, nu e recomandabil să vă ştergeţi cu monitorul la fund, deşi puteţi încerca asta acasă! În definitiv, e o ţară europeană şi aproape Schengen liberă, cu un judeţ important, cu un municipiu cu două stadioane ca lumea şi – ştiu! – cu o singură echipă...

14 comentarii:

  1. BLAT! Ai furat cu albitriii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Trebuia sa trimiti scrisoarea si in format audio.Nu toti studentii stiu citi(ma rog,multi si-au uitat ochelarii acasa).

    RăspundețiȘtergere
  3. @caneto - L-am sunat pe Orson Welles pentru varianta audio, dar nu era acasa...

    RăspundețiȘtergere
  4. I I dupa Tim Campeanu inseamna Intreprindere Individuala,nr.ord.Registrul Comertului F12/…..
    Sa-l fi vazut in curte la Racovita pe cand era intr-a doispea,in pauze,miuta,el singur contra a 10,15 sau 20,cati se nimereau.Dribla zece minute,dadea un gol si gata pauza,inapoi la clase.

    RăspundețiȘtergere
  5. A trecut o gramada de vreme de cand nu am mai ras atat de mult si de bine si zau,articolul asta ar trebui sa apara daca nu in presa nationala,macar in cea locala fiindca isi merita (sic) toti banii

    Dantesc

    RăspundețiȘtergere
  6. @dantesc - Daca primesc (din nou) laude de la tine, inseamna ca sunt pe drumul cel bun! Acum voi trece, totusi, pe trotuar, sa nu ma calce vreo masina...

    RăspundețiȘtergere
  7. Tat'deauna mi-ai fost simpatic numai ca no ,niciodata nu e bine sa iti dezvalui sentimentele sau resentimentele pana la capat :)Dar acum,pentru acest articol, vorba aceea : Sa dam Cezarului ce-i al Cezarului !

    P.S. Numa vezi,griji,griji la ce spui(scrii) mai incolo...:)

    Dantesc

    RăspundețiȘtergere
  8. @caneto - Ti-am gasit comentariul de mai sus (ref. la Tim Campeanu) la spam! Nu stiu cum a ajuns acolo, ca aici era locul sau! Excelent!

    RăspundețiȘtergere
  9. Grozav! Inaugurarea Cluj Arena merita un astfel de articol! :)Am fost si eu ieri sa vad cum (ni) s-au cheltuit banii si, pe cuvant, am ramas impresionat. Exceptand acoperisul prea scurt si scaunele prea usor de rupt, stadionul arata bestial! Fug sa-mi platesc impozitul in avans pe cativa ani, sa aiba Tise bani si pentru upgradarea arenei din Gruia... c-asa a promis!

    RăspundețiȘtergere
  10. @dan.f - Stadioanele noi au un mare pacat. Reduc din posibilitatile de manifestare ale spectatorilor si, in special ale galeriei. Vor fi scaune care vor fi rupte, nu numai din cauza meciului din teren, ci si datorita frustrarii ca nu poti, realmente, sa te misti in voie. Cam greu sa faci din suporteri patimasi sardine.

    RăspundețiȘtergere
  11. fabulos ! esti un artist adevarat ! doar de curand am descoperit blogul tau dar vreau sa iti spun ca sunt impresionat. imi place cum vezi lucrurile si vreau sa iti spun ca iti impartasesc viziunea. inca o data bravo ! (standing ovation)

    RăspundețiȘtergere
  12. @bogdan07 - Mulțumesc pentru aprecieri, mai ales că le faci la o postare care mi-e tare dragă și la care - deși pare simpluță - am lucrat ceva vreme. Te mai aștept și sper să nu dai cu pietra dacă părerile mele n-o să coincidă întotdeauna cu ale tale. Ia o cărămidă!... :)

    RăspundețiȘtergere
  13. :) e o tara libera in care puntem sa ne exprimam parerile, diferite uneori :D

    RăspundețiȘtergere